Login deelnemers

Nieuws

Agrifac en verlaagde boom nieuw op driftreductielijst

De Technische Commissie Techniekbeoordeling (TCT) heeft een nieuwe lijst voor drift reducerende technieken (DTR) en drift reducerende spuitdoppen (DRD) gepubliceerd. Nieuw op de lijst zijn onder andere het Agrifac HTA-systeem en 2 doppen met een tophoek van 80 graden voor gebruik met de verlaagde spuitboomhoogte.

Het HTA (highTechAir) DriftControlPlus systeem van spuitenfabrikant Agrifac uit Steenwijk is een populaire optie op hun zelfrijdende Condor veldspuiten. De pijn was dan ook groot voor veel gebruikers toen een druklogger voor zowel de vloeistof- als luchtdruk werd verplicht. Bovendien werd de hoeveelheid luchtdruk beperkt, die bij de vloeistof mag worden gemengd.

30cm boven gewas
In de nieuwe DRT-lijst is de HTA-techniek wel opgenomen. Hij is ingedeeld in de DRT-klassen 75%, 90% en 95% driftreductie, waarbij een drukregistratievoorziening niet langer verplicht is. Wel is verplicht dat de boom maximaal 30cm boven het gewas hangt en is uitgerust met de luchtvloeistofmengdoppen van Agrifac op 25cm onderlinge afstand. Ook moet een kantdop van Agrifac zijn gemonteerd. Een vloeistofdruk van minimaal 2 bar en maximaal 6 bar (bij 75% en 90%) en 4 bar (bij 95%) is toegestaan. Maximale rijsnelheid is 8 km/u.

Andere merken die de lucht-vloeistoftechniek gebruiken hebben deze specifieke ontheffing niet. Op een zelfrijder van bijvoorbeeld Delvano moet daarom wel een combinatie van registratie voor de vloeistof- en luchtdruk aanwezig zijn. Onder andere Airtec en Airjet zijn systemen met een vergelijkbaar werkingsprincipe. Delvano werkt wel aan een specifieke toelating voor hun systeem, maar het onderzoek hiernaar is in Wageningen nog niet afgerond.

3 nieuwe doppen
Al sinds vorig jaar mist de DRD-lijst voldoende doppen die kunnen worden gebruikt in combinatie met een verlaagde spuitboomhoogte. De lijst is nu aangevuld met de Albuz AVI 80-01 en 80-015. Deze worden ingedeeld in de driftklasse 50% bij een maximale spuitdruk van 7 bar. In combinatie met luchtondersteuning gaat de driftklasse naar 90%. Een andere nieuwe dop is de Lechler ID 120-06. Bij maximaal 8 bar spuitdruk valt deze in de klasse 50% en 75%. Bij 6 bar is dat 90%.